Nyt kun kausi on aluillaan, muistutan kokemuksen opettamana muita toimimaan oikein!
Jos joudutte onnettomuuteen, muistakaa hoidattaa itsenne kuntoon ja aivan kokonaan, ennenkuin lähdette takaisin töihin.
Esimerkkini: Ajoin varsin vakaviin vammoihin johtaneen, vastapuolen vakuutuksesta korvattavan kolarin. Minulle tulleet lonkan, lantion, vatsan, käden ja pään vammat hoidettiin kolarin jälkeen. Muitakin mahdollisia vaurioita haettiin. Kun kipulääkitystä vähennettiin n. 1,5-2 vkon jälkeen, alkoivat tulla esiin polveani vaivaavat melkoiset kiputilat. Polveeni oli kohdistunut hyvän ajoasun läpi niin kova isku, että se halkaisi lonkan takaosastaan. Polveen sinänsä ei tullut mitään selvästi diagnisoitavissa olevaa, eikä sitä isommin siinä vaiheessa tutkittukaan. Kivut tulivat esiin vasta siinä vaiheessa, kun minut oli siirretty Töölöstä Tuusulan terveyskeskuksen sairaalaan toipumaan. Kaikki muut kivut ja kolotukset olivat kohtuullisia, mutta polven kivut ja vajaatoimisuus jäivät. Minä toistelin useita kertoja lääkärille jälkitarkastuksissa polveni toimimattomuutta. Työni oleellinen työasento on korjaushommia polviasennossa, johon en enää kyennyt. Lääkäri kehotti kuitenkin minua kokeilemaan työtäni siltä osin, kuin se olisi mahdollista. Liikennevakuutus korvaisi ansionaleneman ja jos en pystyisi tekemään työtäni, uudelleenkoulutus tulisi mukaan kuvioihin. Puolen vuoden sairasloman jälkeen lähdin töihini, mutta en kyennyt tekemään työtäni, jolloin lähdin kouluttautumaan uuteen työhön. Kaikki piti olla selvää, mutta tällöin kieltäydyttiin korvaamasta mitään edellämainituista. Nyt asiat ovat olleet yli viisi kuukautta liikennevahinkolautakunnassa, ja vajaa kk sitten tuli väliselvitys, että heiltä on hukkunut dokumentteja, eivätkä he voi tehdä kuin kielteisen päätöksen heti alussa tehdyn rtg-kuvan perusteella.
Nyt laitoin uudelleen heidän hukkaamiensa materiaalin kopiot ja lausunnot uudelleen, joten odottelen tietoa taas.
Jos en olisi lähtenyt yrittämään työn tekemistä, vaan olisin toiminut vallitsevan tilanteen mukaisesti, olisi asiat
edenneet lähes varmasti toisin! SIISPÄ; kaikki kuntoon, ennenkuin takaisin töihin!