Poliisien virka-autot ja moottoripyörät pitäisi varustaa 110 km/h nopeudenrajoittimilla välittömästi. Perustelut:
Poliisin saapuminen kestää asuinpaikkakunnallani keskimäärin yli 40 minuuttia. Tästä ajoajan osuus on vain noin neljännes, eli kymmenen minuuttia.
Siis jo lähtökohtaisesti edes teoreettista hyötyä siitä, että rikospaikalle ajetaan YLINOPEUTTA, saadaan vain tuosta 10 minuutista pieni osa!
Kun huomioidaan vielä se, ettei liikenteen vuoksi ole edes mahdollista käyttää törkeää ylinopeutta koko hälytystehtävän ajan, on hyöty vielä paljon tätäkin pienempi.
Itse arvioisin, että silmittömällä kaahaamisella saavutetaan alle minuutin hyöty saapumisaikaan. Mitä merkitystä on minuutilla 40 minuutissa!?! Minulle ainakin turvallisuus on ensisijaista ja minulla on hyvin aikaa odottaa minuutti silloin tällöin! En ymmärrä mihin ihmisillä on aina niin kova kiire.
Kun toiseen vaakakuppiin laitetaan se, että jo lievä ylinopeus KAVENTAA NÄKÖKENTTÄÄ, NELINKERTAISTAA JARRUTUSMATKAN ja AIHEUTTAA seurannaisena PALJON MUITA RIKOKSIA. Global-internetissä on arvioitu, että törkeä ylinopeus on osallisena lähes kaikissa poliisien hälytystehtävässä ajamissa onnettomuuksissa!
Lisäksi kaahaaminen vaarantaa sivullisten hengen, LISÄÄ CO2-PÄÄSTÖJÄ, kasvattaa polttoaineenkulutusta ja kuormittaa tarpeettomasti veronmaksajien kustantamien ajoneuvon voimansiirtoa, alustaa ja moottoria. Kuinkahan paljon enemmän virka-autolla voisikaan ajaa jos sillä ei revitettäisi eikä moottoria ryntäytettäisi tarpeettomasti?!?
Monellekohan vanhukselle voitaisiin palkata hoitaja jos super-pakuja ei lastutettaisi tarpeettomasti ja Skoda olisi perusversio 1.6 koneella? Entäpä KILPAKÄYTTÖÖN tarkoitettujen KYYKKYMOOTTORIPYÖRIEN hankinta? Vaihtamalla ne esimerkiksi FUDE-merkkisiin tuotteisiin, säästettäisiin miljoonia vuositasolla.
Säästyneet rahat kilpavarustelubudjetissa tai polttoaineissa voitaisiin käyttää vaikka teräksisten robocop-nopeustolppien palkkaamiseen, tai palkata vaihtoehtoisesti hieman enemmän oikeita poliiseja.
Päinvastoin kuin bomberit tai vetomiehet, poliisit eivät edes valikoi paikkaa hurjastelulleen, vaan KAAHAAVAT jopa PÄIVÄKOTIEN LÄHELLÄ ja KAUPUNKIEN KESKUSTOISSA!
On täysin käsittämätöntä, ettei nopeudenrajoittimia ole jo asennettu kaikkiin virka-autoihin. Moottoripyörissä ne olisivat erityisen hyödyllisiä ajoneuvon suojattomuuden vuoksi. Olen itsekin usein säikähtänyt, kun kesken rauhallisen matkanteon kaahaavan jäätelökauppiaan sininen majakka välähtää taustapeilissä.
Ottakaa kantaa!!