Viime torstaina tulin töistä Hyvinkäältä. Ahjonkatu tekee 90 asteen käännöksen, ja jatkuu radan suunnassa etelään nimellä Sillankorvankatu. Ennen mutkaa on liikennevaloilla varustettu suojatie. Valot eivät olleet toiminnassa.
Ajelen Ahjonkatua edelläni Volvo, turvaväli kohtalainen, ja nopeus 40-50 km/h. Volvo on melkein suojatien kohdalla, kun katson oikealle pyörätielle, tuleeko sieltä ketään. Tulee pyöräilijä, jonka Volvon kuljettaja tietenkin huomasi minua ennen, ja sillävälin, kun katsoin nopeasti lähestyvää pyöräpoikaa, Volvo pysähtyy. En siis ehtinyt nähdä jarruvaloja. Katson taas eteeni, ja sitten tulikin kiire himmailla!
Olen vanhaa koulukuntaa, joka käyttää takajarrua, siis ajalta jolloin takajarru oli tehoton rumpujarru. Toki nykyisellä Pannarilla olen ajanut muutaman vuoden, ja n. 50 000 km. Takajarru lukkiintuu kovassa jarrutuksessa todella helposti, kun perä kevenee. Ero normaalijarrutukseen on dramaattinen, ja kiireessä voiman annostelu jarrupolkimelle on karkeampaa. Pyörä oli ilmeisesti aavistuksen oikealle kallellaan, koska perä karkasi vasemmalle, lähes tappisladiin hetkessä. Volvon puskuri on tässä vaiheessa todella lähellä, ja toivo aika vähissä. Takajarru pois, liuku oikeaa nopeasti. Honda pysähtyy vinottain Volvon taakse parinkymmenen sentin päähän. Polvi kolahti jossain vaiheessa katteen reunaan ja kumin käry on aika voimakas...
Arvoitukseksi jäi, olisiko pyöräni pysähtynyt pelkällä etujarrulla. Nythän sivuluisu auttoi tavallaan, koska pyörä kääntyi vinoon, ja tilaa tuli vähän lisää. Ja kai se vähän lyhensi jarrumatkaakin. Ihan tarkkaa analyysiä ei siinä kiireessä ehtinyt tehdä, eikä ollut kukaan videoimassa suoritusta *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif Kaverille kerroin tänään tapauksesta, hän teki hyvän kysymyksen, "entä jos olisi satanut?" Silloin olisi varmasti kolissut. Nytkin mietin, olisiko Volvoa kuljettanut nainen ajanut vähän eteenpäin antaen minulle tilaa, olin yllättynyt, että pyöräni pysähtyi kuitenkin, vaikka alkutilanne näytti toivottamalta.
Väistö ei tullut mieleen, eikä siihen olisi ollut tilaakaan, keskikoroke vasemmalla, ja pyöräilijä ym. oikealla.
Nyt on besserwissereiden puheenvuoro *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
Tästä jarruasiasta on kyllä väännetty peistä paljonkin, tämä on oikeastaan vain muistutus varovaisuudesta, ja sen puutteesta.