(harmaahukka @ Loka. 29 2006,18:52) kirjoitti
Tämä myyttiset piirteet jo saanut ja paljon keskusteltu lakitermi "on omiaan" on erittäin mielenkiintoinen ilmiö rikoslain määrittelemissä liikennerikoksissa. Muissa laeissa, joissa sitä käytetään, sen tarkoitus on täysin erilainen (ja uskottava) tulkinnaltaan.
Termin suhteen onkin kunkin lienee syytä miettiä hieman vaikuttimiaan, maailmankuvaansa ja asenteitaan. Jos toteaa, että ko. termi on ylinopeuksien suhteen ihan ok, sillä sipuli - on valinnut puolensa. Siitä ei silloin kannata enempää jauhaa. Eikä lukea tämän pitemmälle.
Toteamus "on omiaan" tarkoittaa ripeiden ylinopeuksien suhteen käytännössä sitä, että olet nimenomaan syyllistynyt "vaaran aiheuttamiseen" - vaikket olisikaan. Jopa tuomarit tietävät, etteivät oikeasti anna tällöin tuomiota itse asiasta vaan jostakin aivan muusta. Siitä ei vaan haluta puhua julkisesti.
Termi jo sinällään kumoaa kaikki mahdollisuudet puolustautua. Se pitää sisällään kaiken mahdollisen - jopa senkin, mitä lakiin ei ole kirjattu. Toisaalta muutamissa alioikeuksissa tuomari ja lautamiehet ovat kieltäytyneet (tai ainakin lieventäneet teon törkeysastetta) antamasta tuomiota näiden käytäntöjen mukaisesti - rehellisiäkin tuomareita ja lautamiehiä vielä löytyy.
Tämän kafkamaisen absurdin "on omiaan" -termin perusteella, sitä vailla asiayhteyttä käytettäessä, voidaan tuomita täysin mielikuvituksen varassa olevista rikoksista. Koska muutakaan keinoa ei ole liikennejuristi keksinyt kurikampanjan aukottomaksi kassaraksi, on noukittu termi "on omiaan" rikoslain muista vanhemmista rikoksista palvelemaan uudessa peiterooliasussa liikennevalvontaa.
"On omiaan" tarkoittaa liikennepuolen tulkinnoissa nimenomaan abstraktin vaaran aiheuttamista. Ei oikean vaaran. Ei sen että joku olisi oikeasti voinutkaan vaarantua - vahingossakaan. Eli aiheutit vaaran tai et, sinut tuomitaan automaattisesti vaaran aiheuttamisesta, jos tilanne "on ollut omiaan" aiheuttamaan vaaraa.
Juuri siksi laissa pitäisikin erottaa oikean vaaran aiheuttamisen pienikin mahdollisuus täydestä nollavaaran realismista. En minä ainakaan urputtaisi, jos kortti lähtisi liiasta ylinopeudesta. Mutta kun se lähtee siitä, että "oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle", niin ei normaalilla oikeudentajulla varustettu ihminen voi sitä hyväksyä. Siis silloin kun vaaraa ei ollut. Ei siis ollut, ei. Ei mitään mahdollisuuttakaan - ei mitään, mistä syyttäjä olisi voinut sanoa, että "olisi voinut sattua vaara A tai vaara B tai C". Hän ei voi sanoa mitään, koska ei sellaista ollut. Hän vain lukee lakitekstistä termin "on omiaan", se riittää tuomioon.
Ai niin. Olen siis maallikko, en juristi. Ym. tekstissä saattaa hyvinkinkin olla lainopillisia epäloogisuuksia. Se perustuukin vain omaan vapaaseen tulkintaani - mikä voi olla vääräkin. Olen epätäydellinen ihminen. Nyttemmin myös rikollinen.
-hh-
PS. Jos on sitä mieltä, että laki on aina oikea, ei kannata tähän vastata. Jos laki olisi aina oikea, ei niitä olisi koskaan muutettukaan. Eikä enää koskaan muutettaisikaan.