Lainaa:
(vauhti korjaa virheet... @ Huhti. 10 2006,08:40) kirjoitti
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
Kumminkin päin tulee kompromissi.
Enskassa on liian löysä jousitus tervatulla alustalla ja sumossa taas liian kova metsään. Laatikoiden välitykset ovat erilaiset. Itselläni on 660SMC ja siinä on ihan kyykkypyörämäinen kääntöympyräkin. Jäärataa sillä viime talvena kiersin ahkerasti, mutta metsään aito sumo ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Koneen alle olisi hyvä jotain panssareitakin laittaa.
Mun suositukseni on miettiä kumpaa käyttöä tulee enemmän ja tehdä pyörähankinta sen mukaan.
Mun pyörään ei enskan etuvanne ainakaan mene heittämällä. Enskavanteesa on 20mm akseli ja sumovanteessa 26mm. Enskan akseli vaatii siis soviteholkit. Enskavanteen pinnat ovat paljon pystymmässä minkä vuoksi jarrulevyn ja navan väliin piti laittaa lisää tavaraa ettei jarrusatula ota pinnoihin kiinni. Sen jälkeen rengasta ei saa ihan keskelle, mutta virhe on melko pieni. En huomannut vaikutuksia ajettavuuteen. Mulla on 320mm levy. Pienemmällä tilanne olisi vielä pahempi ja lisäksi pitäisi satulaakin alkaa siirrellä säteittäissuunnassa. Näillä nykyisilläkin virityksillä etupyörä pitää hakea sopivalle kohdalle joka asennuksessa siten, että jarrulevy osuu satulan hahloon eli akselit ja navat eivät kohdistu mistään olkapäistä.
Ei liity sinun kysymykseesi, mutta kommentoin nyt tähän kuitenkin. Jos mun ei tarttis säästellä satasia eikä tonnejakaan, niin en viitsisi kyllä taistella tuollaisten vanteiden kanssa ollenkaan. Mulla olis sekä enduro, supermoto, katusportti, matkapyörä, ratapyörä että triali ja jokaista niin monta kappaletta että olis kaikkia nastarenkailla, sadekelin renkailla, kuivankelin renkailla ja sorakuviolla varustettuna. Lisää pyöriä ja renkaita ostelisin, kun keksisin lisää paikkoja ja olosuhteita missä jotain muuta tarvittaisiin.